förlossningsberättelse

kanske dax att skriva en sån nu. tänkt på de länge men inte haft tid. teo kommer före datorn.

söndagen den 22feb. gick slemproppen. fatta först inte att de va den men sen mistänkte ja att de va den när ja frågade mamma.

tisdag den 24 feb. åkte vi till finspång o storhandlade. köpte även en film vi skulle hem o kolla på. Maja (hunden) va hos oss. när filmen va slut åkte vi till mamma me henne. kände mig lite konstig. illamående, ingen matlust. bjöds på mat hos mamma, frös o kände mig allmänt risig. framåt 9 tiden på kvällen gick ja på toaletten o sen skulle vi åka hem till oss. janne skulle bara kolla klart på tv. kände att de vart blött i trosorna o vet att ja tänkte : kan ju inte kissat på mig för ja va ju precis på toa. tänkte inte mer på de men sen kom de lite till. sa till janne att NU åker vi hem. han vart helt förvånad o bara ok......
när vi kom ut till bilen sa ja till janne att ha skulle känna på mina byxor om de kanske kunde va fostervatten. han sa att han tänkte minsann inte känna där nu. sa att ´han skulle skärpa sig o att de kunde va så att vi skulle födda barn inatt.

hem kom vi o ja satte mig på toa. ringde sen till förlossningen i norrköping o rådfråga. först hitta dem inte mina papper. men fick en tid dagen efter kl. 9 på förlossningen. han tänka tusen saker när ja lagt på. hade inga andra känningar att de va på g förutom vattnet. gick runt i köket o kunde inte koppla av. kände at tde börja komma lite sammandragningar. bad janne ringa in igen. under tiden tog ja 2 panodill o ställde mig i duschen. fick de tipset av dem på förlossningen o janne  sa att de hade ja redan gjort. vi skulle klocka värkarna o när de va7 min emellan va vi välkomna in.
janne började klocka o de va 2 MINUTER EMELLAN. janne trodde inte at tde kunde va de o ja minns att ja sa att de kanske inte är värkar ja känner utan något annat.
janne ringde in igen o sa at tde va 2 min emellan o vi va välkomna in på en gång. packa ner de sista i bb väskan, byte kläder på mig, packa ut allt i bilen o sen åkte vi mot norrköping. o halt va de på vägen. vägen mellan tjällmo o finspång gick de åka på 3:ans växel o gasa man lite för mycket span de bara på vägen.
hade 8 värkar från bilen tills vi kom upp på förlossningen.
23:34 läggs ja in på förlossningen va öppen 4 cm.  efter 40 min öppen 6 cm. efter ytterligare 40 min öppen fullt.
23:55 får lustgas. min bästa vän under förlossningen
03:19 tappas på 20 ml urin mellan att ja fått lustgasen o tappas på urin provar ja  att gå omkring, stå upp, stå på knä i sängen. huvudet ville inte riktigt ner den sista bitten.
04:08 krystvärkar men inget händer
04:23 provar sidolägge men hjälper inte
04:48provar att sitta på bollen men hjälper inte
05:10 tillkallas läkare
05:59 operation påbörjas
06:03 kommer en liten kille ut. 3580 50lång 25 feb. 2009
06:31 är operation klar.
06:50 tillbaka från operation
fick stanna kvar 3 dagar på bb pga högt blodtryck på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0